En bra graviditet

Det finns mycket man själv kan göra för att främja sin niomånadersperiod som gravid, både fysiskt och mentalt. Vissa saker kanske inte är roliga att göra för stunden, men kommer vara till stor hjälp i slutändan.

Fysisk aktivitet

Att hålla i gång den fysiska aktivitet är väldigt fördelaktigt i vanliga fall, men det är ännu viktigare när man är gravid och inte vill riskera att få en massa besvär med kroppen. Styrketräning och vanlig motion från saker som promenader kan hjälpa att förebygga en hel massa problem så som rygg- och nackbesvär. Att hitta motivationen till detta är inte alltid det lättaste, men då gäller de att hugga tag i sin egen krage och tvinga en själv till aktivitet. Det är för sitt eget bästa.

Dokumentera tiden

Att vara gravid är en väldigt speciell upplevelse i livet och något man nog bara kommer att kunna genomgå en eller ett fåtal gånger i livet. För att bättre minnas alla de härliga stunderna bör man verkligen satsa på att dokumentera tiden. Det kommer att vara roligt att titta tillbaka på dessa efteråt, men ibland även under graviditeten för att påminna sig själv under dåliga dagar att det också finns bra.

Tänka på maten

Att vara gravid betyder inte att kroppen lämnar ut en blank check för att äta vad man än vill och i vilka mängder som helst. Det är bra att ha koll på hur mycket viktuppgång som är normalt så man bättre vet när man kanske börjar gå över denna gräns. Och glöm inte bort att talesättet ”att äta för två” inte stämmer. Satsa på en balanserad och hälsosam kost, men unna dig något ibland också.

Comments are Disabled